Αναδημοσιεύσεις
12 06.2015
Γάζα: Εκεί που το ψάρεμα είναι αντίσταση
Πέντε Παλαιστίνιοι ψαράδες τραυματίστηκαν από αληθινά πυρά, άλλοι πέντε και ένα παιδί συνελήφθησαν τις τελευταίες δυο βδομάδες, ενώ 35 περιστατικά επιθέσεων από το ισραηλινό ναυτικό έχουν καταγραφεί από το Παλαιστινιακό Παρατηρητήριο Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων, μόνο μέσα στον Μάρτιο. Στην τελευταία επίθεση, που έλαβε χώρα την Τρίτη 2 Ιουνίου, οι ισραηλινές ναυτικές δυνάμεις άνοιξαν πυρ εναντίον παλαιστινιακού ψαροκάικου, που έπλεε 4 μίλια από τις ακτές της Γάζας, και τραυμάτισε δυο ψαράδες, πυροβολώντας τους στα πόδια.
Από την έναρξη της δεύτερης Ιντιφάντα( 2002), το Ισραήλ έχει εφαρμόσει σταδιακά περιορισμούς στην πρόσβαση των Παλαιστινίων και στη θάλασσα. Τα 20 ναυτικά μίλια επιτρεπόμενης ζώνης αλιείας, που συμφωνήθηκε στο πλαίσιο της συμφωνίας Γάζας- Ιεριχούς του 1994 μεταξύ του Ισραήλ και της Οργάνωσης για την Απελευθέρωση της Παλαιστίνης, μειώθηκαν αρχικά σε 12 και το 2006 σε 6 μόλις μίλια. Μετά την ισραηλινή επίθεση στη Λωρίδα της Γάζας με την «Επιχείρηση Συμπαγές Μολύβι» το 2008 , το Ισραήλ απαγόρευσε στους Παλαιστίνιους ψαράδες να πλέουν σε απόσταση μεγαλύτερη των 3 ν.μ., εμποδίζοντάς τους να έχουν πρόσβαση στο 85% των θαλάσσιων περιοχών που δικαιούνταν βάσει της συμφωνίας.
Οι σχεδόν καθημερινές επιθέσεις στους ψαράδες, αν και καλά καταγεγραμμένες από παλαιστινιακές και διεθνείς οργανώσεις ανθρωπίνων δικαιωμάτων και από παρατηρητές, δεν καλύπτονται σχεδόν καθόλου από τα ΜΜΕ. Τα ισραηλινά πολεμικά στα ύδατα της Γάζας πυροβολούν, βομβαρδίζουν και εκτοξεύουν νερό κατά τους συστηματικά. Ενώ στη συνέχεια τους συλλαμβάνουν και τους κατάσχουν τον εξοπλισμό και τα σκάφη.
Σε τραγικό σημείο η επιβίωση στη Γάζα
Οι περιορισμοί στις ζώνες αλιείας στα ανοικτά των ακτών της Λωρίδας της Γάζας, που έχουν επιβληθεί από τις ισραηλινές δυνάμεις ως μέρος του αποκλεισμού της Γάζας, αποτελούν συλλογική τιμωρία του λαού της Γάζας και απαγορεύουν στους ψαράδες της Γάζας να εργαστούν κερδίζοντας τα προς το ζην αξιοπρεπώς και χωρίς να κινδυνεύουν να χάσουν την ζωή τους, να τραυματιστούν ή να συλληφθούν.
Αυτή τη στιγμή στη Γάζα, μετά και την τελευταία ισραηλινή επίθεση τον Αύγουστο του 2014 που άφησε πάνω από 2.100 νεκρούς και πάνω από 11.000 τραυματίες, η ανθρωπιστική κρίση είναι χειρότερη από ποτέ. Χιλιάδες άνθρωποι ζουν στα ερείπια των βομβαρδισμένων σπιτιών τους, η ανεργία και η φτώχεια βρίσκονται στο μεγαλύτερο ποσοστό στον κόσμο και η εκπαίδευση, οι παροχές υγείας, οι κοινωνικές υπηρεσίες, όλα υπολειτουργούν. Το αποτέλεσμα είναι ότι πολλοί νέοι άνθρωποι ή ακόμα και οικογένειες, προσπαθούν να ξεφύγουν πληρώνοντας απατεώνες διακινητές που υπόσχονται να τους μεταφέρουν στην Ευρώπη, με κίνδυνο να πνιγούν στη Μεσόγειο. Οι περισσότεροι, όμως, παραμένουν, και όπως ξέρουν πολύ καλά οι Παλαιστίνιοι να κάνουν, αντιστέκονται με όλα τα μέσα στην ισραηλινή κατοχή και στον αποκλεισμό που τους έχει επιβάλει.
Παρά την ασφυκτική πολιορκία, ο αποκλεισμένος λαός της Γάζας καταφέρνει να επιβιώνει χάρη στην εφευρετικότητα και την επιμονή του. Προκειμένου, όμως, να συνεχίσει να επιβιώνει, έχει άμεσα ανάγκη από την επαφή και την επικοινωνία με τον υπόλοιπο κόσμο, όπως δικαιούται κάθε λαός. Με κλειστά όλα τα χερσαία σύνορα , τα γειτονικά κράτη και τον ΟΗΕ απρόθυμους να κάνουν κάτι για να αναγκάσουν το Ισραήλ να εκπληρώσει την υποχρέωσή του προς έναν κατεχόμενο λαό, η νέα αποστολή της Διεθνούς Συμμαχίας του Στόλου της Ελευθερίας, την οποία στηρίζει η Πρωτοβουλία «Ένα Καράβι για τη Γάζα», είναι ένας ισχυρός τρόπος για να βγουν στην επιφάνεια τα εγκλήματα της πολιορκίας και ο αποκλεισμός της Γάζας.
Έτσι, ένας μικρός στολίσκος από ψαροκάικα θα σαλπάρει στο τέλος του μήνα για να συναντήσει τα ψαροκάικα της Γάζας που πλέουν στην ίδια θάλασσα. Στην ίδια αυτή θάλασσα που κανένα κράτος δεν έχει δικαίωμα να βάζει αποκλεισμούς.
Περισσότερες πληροφορίες για την αποστολή και τους τρόπους στήριξης του εγχειρήματος: Ένα Καράβι Για Τη Γάζα | ShipToGaza.gr
Άντζελα Ζ. Ιωαννίδου
Μέλος του συντονιστικού της Πρωτοβουλίας
«΄Ενα Καράβι για τη Γάζα»
αναδημοσίευση από ΕΠΟΧΗ Περισσότερα...
του Ράτζι Σουράνι
Η διεθνής κοινότητα επιδεικνύει αυξανόμενη συμπαράσταση στο αίτημα του παλαιστινιακού λαού για κυριαρχία. Μετά τη Σουηδία που έγινε η πρώτη χώρα της Ε.Ε. που αναγνώρισε το κράτος της Παλαιστίνης τον περασμένο Οκτώβριο, ακολούθησε το Βατικανό ενώ τα κοινοβούλια της Βρετανίας, της Γαλλίας, της Ισπανίας και της Πορτογαλίας υιοθέτησαν ψηφίσματα προς την ίδια κατεύθυνση, αν και μη δεσμευτικά.
Αυτές οι κινήσεις είναι φυσικά καλοδεχούμενες, όμως η πραγματικότητα επί του εδάφους δεν θα αλλάξει για τους Παλαιστίνιους αν η διεθνής κοινότητα δεν είναι διατεθειμένη να ζητήσει λογοδοσία για τα εγκλήματα πολέμου στην περιοχή.
Η Παλαιστινιακή Αρχή ανακοίνωσε ότι στις 25 Ιουνίου θα υποβάλει δύο μηνύσεις κατά του Ισραήλ στο Διεθνές Ποινικό Δικαστήριο και θα ζητήσει τον καθορισμό ημερομηνίας για την παρουσίαση των φακέλων των ισραηλινών εγκλημάτων πολέμου. Αυτές οι κινήσεις έρχονται μετά την ένταξη της Παλαιστίνης στο Καταστατικό της Ρώμης για την ίδρυση του ΔΠΔ που σημαίνει ότι οι παραβιάσεις του διεθνούς δικαίου στην Παλαιστίνη μπορούν πλέον να διερευνηθούν.
Επίσης στις 29 Ιουνίου θα δημοσιευτούν τα αποτελέσματα της έρευνας του ΟΗΕ για την πιθανή διάπραξη εγκλημάτων πολέμου στη διάρκεια της ισραηλινής επίθεσης στη Γάζα το 2014, που σκότωσε περισσότερους από 2.200 Παλαιστίνιους, το 70% των οποίων ήταν άμαχοι και το 67% από αυτούς ήταν γυναίκες και παιδιά.
Αυτό πρέπει να αποτελέσει το έναυσμα για μια πλήρη έρευνα του ΔΠΔ σχετικά με τους θανάτους και την καταστροφή στη Γάζα το προηγούμενο έτος. Ίσως επιτέλους δούμε φυσικά πρόσωπα, ανάμεσά τους και πολιτικούς αρχηγούς, να λογοδοτούν. Πράγματι, η Γενική Εισαγγελέας του ΔΠΔ Φατού Μπενσούντα έχει ήδη προειδοποιήσει το Ισραήλ ότι ενδεχομένως θα διεξάγει πλήρη έρευνα.
Σύμφωνα με την Μπενσούντα το ΔΠΔ “θα εξετάσει καταγγελλόμενα εγκλήματα που διαπράχθηκαν από όλες τις πλευρές, με πλήρη ανεξαρτησία και αντικειμενικότητα, χωρίς φόβο ή εύνοια”. Αυτό είναι το πραγματικό νόημα της δικαιοσύνης: αν τα ανθρώπινα δικαιώματα είναι πραγματικά παγκόσμια, κανείς δεν μπορεί να είναι πάνω από το νόμο.
Ορισμένοι υποστηρίζουν ότι οι έρευνες του ΔΠΔ θα βάλουν σε κίνδυνο την προοπτική της ειρήνης. Όμως τις τελευταίες δύο δεκαετίες οι ισραηλινές κυβερνήσεις δεν έχουν δείξει κανένα ενδιαφέρον για την προώθηση της ειρηνευτικής διαδικασίας. Σε μια αυθόρμητη στιγμή στο τέλος της ισραηλινής προεκλογικής καμπάνιας, ο Νετανιάχου απέκλεισε τη λύση των δύο κρατών όσο είναι πρωθυπουργός. Απέκλεισε την ίδια την προϋπόθεση πάνω στην οποία βασίστηκαν δεκαετίες ειρηνευτικών διαπραγματεύσεων.
Παράνομος αποκλεισμός
Μέχρι στιγμής η στρατηγική της διεθνούς κοινότητας ήταν να μη διεκδικεί παθιασμένα τη λογοδοσία του Ισραήλ με την ελπίδα ότι αυτό θα βοηθήσει την ειρηνευτική διαδικασία. Αυτό ολοφάνερα δεν είχε αποτέλεσμα. Η ατιμωρησία ενθάρρυνε ολοένα και περισσότερες βίαιες επιθέσεις, με συνέπεια το θάνατο χιλιάδων ανθρώπων.
Σε συνδυασμό με τον παράνομο αποκλεισμό της Γάζας, που έχει μπλοκάρει την μετακίνηση ατόμων και αγαθών, η ατιμωρησία έχει τροφοδοτήσει έναν κύκλο βίας. Μόνο με το να λογοδοτήσουν όλες οι πλευρές για τις ενέργειές τους σύμφωνα με το διεθνές δίκαιο θα υπάρχει μία πιθανότητα για ειρήνη.
Ως δικηγόροι και ακτιβιστές ανθρωπίνων δικαιωμάτων, έχουμε προσπαθήσει επί πολλά χρόνια να αποδοθεί δικαιοσύνη μέσω του ισραηλινού δικαστικού συστήματος. Αλλά έχουμε έρθει αντιμέτωποι με μόνιμα εμπόδια στο δρόμο προς τη δικαιοσύνη.
Για παράδειγμα, η τροποποίηση το 2013 του ισραηλινού νόμου για τα αστικά αδικήματα απαλλάσσει το Ισραήλ από την ευθύνη για την πρόκληση τραυματισμών και καταστροφών σε βάρος αμάχων στη Γάζα. Επίσης μείωσε το όριο για τη χρήση βίας κατά αμάχων από τις ισραηλινές δυνάμεις: δεν απαιτείται πλέον να αισθάνονται ότι απειλείται η ζωή τους πριν ανοίξουν πυρ.
Το Ισραήλ διακηρύσσει ότι τα στρατιωτικά του δικαστήρια είναι ικανά να διαχειριστούν τις παραβάσεις των στρατιωτών του και επομένως δεν χρειάζεται να αναμειχθεί το ΔΠΔ. Ζητά όμως πολλά κανείς αν έχει την προσδοκία ότι ένας στρατός θα διεξάγει έρευνα για τους αξιωματικούς του, ειδικά με τις αλλαγές στο στρατιωτικό δόγμα του Ισραήλ που δείχνει να ανέχεται τους θανάτους αμάχων σε μεγάλο βαθμό. Στους τελευταίους τρεις πολέμους κατά της Παλαιστίνης η πιο αυστηρή ποινή που επιβλήθηκε σε ισραηλινό στρατιώτη ήταν 7,5 μήνες φυλάκιση για την κλοπή μιας πιστωτικής κάρτας.
Η ισραηλινή πολιτική της μεταφοράς δικού τους άμαχου πληθυσμού σε παράνομα κατεχόμενο έδαφος – μέσω της ίδρυσης εποικισμών στη Δυτική Όχθη – θα πρέπει επίσης να εξεταστεί από το ΔΠΔ, καθώς αυτή η δραστηριότητα χαρακτηρίζεται ως έγκλημα πολέμου σύμφωνα με το Καταστατικό της Ρώμης.
Υποστηρίζεται συχνά ότι καθώς το Ισραήλ δεν είναι μέλος του ΔΠΔ, δεν υπάρχει καμία περίπτωση να απαγγελθούν κατηγορίες σε ισραηλινούς υπηκόους, αυτό όμως δεν ισχύει. Το ΔΠΔ έχει δικαιοδοσία για οποιαδήποτε εγκλήματα διαπράχθηκαν στην Παλαιστίνη, ανεξάρτητα από την εθνικότητα των δραστών. Κάθε κατηγορητήριο θα έχει άμεσες πρακτικές επιπτώσεις. Τα ταξίδια σε χώρες που είναι μέλη του ΔΠΔ (για παράδειγμα όλες οι χώρες της Ε.Ε.) θα συνοδεύονται από μόνιμο κίνδυνο σύλληψης για κάθε κατηγορούμενο. Εκτός αυτού ο συμβολισμός της απαγγελίας κατηγοριών από το ΔΠΔ θα έχει ολέθριες συνέπειες για τη διεθνή φήμη της χώρας.
Είναι καίριας σημασίας να μπορέσει το ΔΠΔ να διεξάγει τις έρευνές του χωρίς προσκόμματα από πολιτικές παρεμβάσεις από οποιαδήποτε πλευρά. Το Ισραήλ έχει απαγορεύσει την πρόσβαση σε πολυάριθμους ερευνητές, συμπεριλαμβανομένης της ερευνητικής επιτροπής του ΟΗΕ για τον πόλεμο στη Γάζα. Απευθύνουμε έκκληση επομένως στα ευρωπαϊκά κράτη, που έχουν επιδείξει ισχυρή στήριξη στο ΔΠΔ κατά το παρελθόν, να συνεχίσουν να υπερασπίζονται την ανεξαρτησία του και να του επιτρέψουν να εργαστεί ελεύθερα σε περίπτωση που αντιμετωπίσει παρόμοια εμπόδια.
Θα πρέπει να είναι σε θέση να ερευνήσει την επίθεση στη Γάζα ακριβώς με τον ίδιο τρόπο που ερευνά εγκλήματα σε άλλα μέρη του κόσμου, όπως στο Νότιο Σουδάν ή στην Κεντροαφρικανική Δημοκρατία. Δεν θα πρέπει να υπάρχουν δύο μέτρα και δύο σταθμά.
Οι αξιολογήσεις του ΔΠΔ δεν μπορούν να βοηθήσουν όσους σκοτώθηκαν πέρυσι. Ωστόσο, το να εργαζόμαστε για δικαιοσύνη είναι η πιο αποτελεσματική δράση για να αποφευχθεί ανάλογη βία στο μέλλον. Δεν μπορεί να υπάρξει ειρήνη χωρίς δικαιοσύνη και είναι δύσκολο να αποδεχτούμε πως όταν σκοτώνεται ένα παιδί κάθε δύο ώρες επί 50 μέρες κανείς δεν θα έπρεπε να θεωρηθεί υπεύθυνος.
Ο Ράτζι Σουράνι είναι διευθυντής του Παλαιστινιακού Κέντρου για τα Ανθρώπινα Δικαιώματα (PCHR) , αντιπρόεδρος της Διεθνούς Ομοσπονδίας για τα Ανθρώπινα Δικαιώματα και έχει τιμηθεί με το βραβείο Right Livelihood και με το βραβείο Ρόμπερτ Κέννεντυ για τα Ανθρώπινα Δικαιώματα.
αναδημοσίευση από: Σύλλογος Ιντιφάντα Περισσότερα...
Για τη δραματική κατάσταση στη Λωρίδα της Γάζας και για τις άθλιες συνθήκες, υπό τις οποίες διαβιούν οι «1.816.379 άνθρωποι που ζουν εγκλωβισμένοι στη μεγαλύτερη ανοιχτή φυλακή του πλανήτη» μίλησε στο «Κόκκινο» και τον Διονύση Ελευθεράτο ο Βαγγέλης Πισσίας, ακτιβιστής, συντονιστής της πρωτοβουλίας «Ένα Καράβι για τη Γάζα» - See more at: http://www.stokokkino.gr/article/1000000000009521/Pissias-Ena-Karabi-gia-ti-Gaza-simera-ena-Limani-aurio#sthash.9ZZxPdYJ.dpuf
Περισσότερα...
17 02.2015
Η πολιτική εκμετάλλευση της αρχαιολογίας από το ισραηλινό κράτος: η περίπτωση της Σιλουάν
16 Φεβρουαρίου 2015
Ανασκαφή δίπλα στο θεματικό πάρκο εβραϊκής ιστορίας Πόλη του Δαβίδ, στην παλαιστινιακή
Η αρχαιολογία είναι η επιστήμη που έχει ως αντικείμενο τον εντοπισμό, την καταγραφή και τη μελέτη των υλικών καταλοίπων του απώτερου ή πιο πρόσφατου παρελθόντος με σκοπό την κατανόηση και την ερμηνεία των κοινωνικών, πολιτικών και οικονομικών δομών των προγενέστερων πολιτισμών. Η πολιτική και ιδεολογική εκμετάλλευση των αρχαιολογικών ερευνών και πορισμάτων αποτελεί φαινόμενο κοινό σε όλα τα μήκη και τα πλάτη της γης. Είτε για ψηφοθηρικούς λόγους, είτε για τον αποπροσανατολισμό των πολιτών από τα υπαρκτά τους προβλήματα, είτε για την προώθηση εθνικιστικών τάσεων, είτε ακόμη για την ενίσχυση της διπλωματικής θέσης μιας χώρας στο γεωπολιτικό της περιβάλλον, η πολιτική χρήση της αρχαιολογίας διαστρεβλώνει τη λειτουργία της, παραβιάζει το σκοπό της και την υποβιβάζει σε εργαλείο χειραγώγησης των λαών. Το τρίτο θύμα σε αυτή τη διαδικασία, μετά την αρχαιολογική επιστήμη και τους λαούς, είναι συχνά η ίδια η ιστορική αλήθεια.
Στην υπό ισραηλινή κατοχή Παλαιστίνη η πολιτική χρήση της αρχαιολογίας εκδηλώνεται με ποικίλους τρόπους, από τη στυγνή καταστροφή ισλαμικών -και όχι μόνο- μνημείων μέχρι τη σφοδρή εναντίωση από την πλευρά του Ισραήλ στην ένταξη της Παλαιστίνης στην UNESCO καθώς αυτή θα έθετε τον πολιτιστικό της πλούτο υπό την προστασία του Οργανισμού, εκτός του ότι πιθανώς συνιστά ένα πρώτο βήμα για την αναγνώρισή της ως ανεξάρτητου κράτους. Θυμίζουμε στο σημείο αυτό ότι στις 31 Οκτωβρίου 2011 η Γενική Συνέλευση της UNESCO ενέκρινε την ένταξη της Παλαιστίνης ως πλήρους μέλους στον Οργανισμό με 107 ψήφους υπέρ, 14 κατά (μεταξύ των οποίων Ισραήλ και ΗΠΑ) και 52 αποχές.
Από την πρώτη κιόλας μέρα της ίδρυσής του το ισραηλινό κράτος επεδίωξε να μετατρέψει την αρχαιολογία σε μέσο επιβεβαίωσης της ίδιας της ύπαρξής του. Και αυτό επειδή, όπως χαρακτηριστικά έχει πει ο καθηγητής αρχαιολογίας στο Πανεπιστήμιο του Τελ Αβίβ Israel Finkelstein «υπήρχε από την αρχή η ανάγκη να δοθεί κάτι στους [Εβραίους] μετανάστες, σε αυτό το ετερόκλητο μείγμα… κάτι να τους συνδέσει με τη γη, με την ιστορία, με κάποιου είδους κληρονομιά».
Το θέμα είναι ανεξάντλητο. Στο παρόν κείμενο θα περιοριστούμε σε μία συνοπτική παρουσίαση της μεθόδου με την οποία τα ανασκαφικά ευρήματα από τη Σιλουάν της Ανατολικής Ιερουσαλήμ, την πιο εκτεταμένα ανεσκαμμένη περιοχή όλης της ιστορικής Παλαιστίνης, χρησιμοποιούνται για τη δικαιολόγηση και την επέκταση του ισραηλινού εποικισμού και τη συνακόλουθη εκδίωξη των Παλαιστινίων κατοίκων της.
Σύμφωνα με στοιχεία του 2014 στη Σιλουάν, που εκτείνεται στα νοτιοανατολικά της Παλιάς Πόλης της Ιερουσαλήμ, κατοικούν σχεδόν 50.000 Παλαιστίνιοι καθώς και 90 οικογένειες Ισραηλινών εποίκων (500 άτομα συνολικά) που άρχισαν να εγκαθίστανται εκεί από τη δεκαετία του ’90. Οι αρχαιολογικές έρευνες που διεξάγονται εδώ και αρκετά χρόνια στην περιοχή έχουν φέρει στο φως ευρήματα που χρονολογούνται από την Εποχή του Χαλκού μέχρι τη Ρωμαϊκή. Το 2005 η αρχαιολόγος Eliat Mazar ανακάλυψε τμήματα λιθόκτιστων τοίχων τους οποίους τοποθέτησε χρονικά στον 10ο αι π.Χ. και για τους οποίους διατύπωσε την άποψη ότι ανήκουν σε κτίριο που ταυτίζεται με το ανάκτορο του βασιλιά Δαβίδ. Ωστόσο, πολλοί συνάδελφοι της Mazar, ανάμεσά τους και ο καθηγητής Israel Finkelstein, διαφώνησαν ευθέως τόσο με τη χρονολόγηση όσο και με την ερμηνεία της, υποστηρίζοντας ότι οι σωζόμενοι τοίχοι ανήκουν σε περισσότερα από ένα κτίρια και χρονολογούνται εν μέρει σε πολύ νεώτερη εποχή, στον 2ο-1ο αι π.Χ. (ελληνιστικά χρόνια).
Ο Finkelstein δήλωσε χαρακτηριστικά: «Η Βίβλος και όχι η αρχαιολογία κυριαρχούν σε αυτήν την ανασκαφή. Αν η Mazar δεν ερμήνευε κυριολεκτικά το βιβλικό κείμενο ποτέ δεν θα χρονολογούσε τα ευρήματά της στον 10ο αι π.Χ». Το 2010, η Mazar ανακοίνωσε την ανακάλυψη στη Σιλουάν και τμήματος αρχαίων οχυρώσεων που επίσης χρονολόγησε στον 10ο αι π.Χ. Και πάλι τα συμπεράσματά της θεωρήθηκαν βιαστικά και αρκετά προβληματικά από άλλους ειδικούς όπως ο Aren Maeir, καθηγητής αρχαιολογίας του Πανεπιστημίου Bar Ilan, που μίλησε για «έλλειψη αποδείξεων» και θεώρησε εντελώς αβάσιμη την άποψη που διατύπωσε η ανασκαφέας σύμφωνα με την οποία η οχύρωση αυτή «αποτελεί το πιο σημαντικό κτίσμα που έχουμε από τα χρόνια του Πρώτου Ναού του Ισραήλ… σημαίνει ότι εκείνη την εποχή κυριαρχούσε στην Ιερουσαλήμ ένα καθεστώς ικανό να υλοποιήσει ένα τέτοιο έργο».
Οι ανασκαφές στη Σιλουάν διεξάγονται υπό την επίβλεψη του Υπουργείου Πολιτισμού του Ισραήλ με εν μέρει χρηματοδότηση από το 1997 και μετά από το ίδρυμα Ir David που, όπως μας ενημερώνει στην ιστοσελίδα του, «είναι αφοσιωμένο στη διατήρηση και ανάπτυξη της βιβλικής Πόλης του Δαβίδ». Το ίδρυμα αυτό αποτελεί και τον φορέα διαχείρισης του αρχαιολογικού χώρου. Στις οργανωμένες ξεναγήσεις που παρέχει στους περίπου 400.000 επισκέπτες το χρόνο είναι εμφανέστατη η εκμετάλλευση των ευρημάτων για την προώθηση της ισραηλινής πολιτικής ατζέντας. «Για 2.000 χρόνια η πόλη πέρασε από διάφορα χέρια. Αλλά ο Εβραϊκός λαός ποτέ δεν ξέχασε την αιώνια πρωτεύουσά του…3.000 χρόνια μετά τον βασιλιά Δαβίδ επιστρέψαμε στο λόφο όπου όλα ξεκίνησαν» θα ακούσει κανείς στο βίντεο διάρκειας λίγων λεπτών που προβάλλεται. Καμία αναφορά δεν γίνεται κατά την ξενάγηση στην παλαιστινιακή ιστορία της Σιλουάν και της Ανατολικής Ιερουσαλήμ γενικότερα, οι χιλιάδες Παλαιστίνιοι κάτοικοί της παραμένουν αόρατοι για τους επισκέπτες και όλη η προσοχή στρέφεται γύρω από τα ευρήματα που το ισραηλινό κράτος θέλει να παρουσιάσει ως τον συνδετικό κρίκο μεταξύ του αρχαίου ιουδαϊκού βασιλείου και της σύγχρονης εβραϊκής παρουσίας στην περιοχή. Μόνο που μεταξύ αυτών των δύο “κρίκων” μεσολαβούν πολλοί αιώνες ιστορικού βίου που για τους διοργανωτές των ξεναγήσεων και το ίδιο το ισραηλινό κράτος απλώς δεν υπάρχουν! Ακόμη και τα σπουδαία ευρήματα της Ρωμαϊκής περιόδου (δημόσια κτίρια, υποδομές ύδρευσης, ιδιωτικές κατοικίες και επαύλεις, οδοί) υποβαθμίζονται σε μεγάλο βαθμό
Το ίδρυμα Ir David έχει επίσης διαδραματίσει σημαντικό ρόλο στην παρουσία εποίκων στη Σιλουάν, συμβάλλοντας στην επίσημη ισραηλινή εποικιστική πολιτική, κατά παράβαση του Διεθνούς Δικαίου που απαγορεύει σε κατοχικές δυνάμεις τη μεταφορά δικού τους άμαχου πληθυσμού σε κατεχόμενα από αυτές εδάφη και κατατάσσει τον εποικισμό στα εγκλήματα πολέμου (βλ. ενδεικτικά 4η Συνθήκη της Γενεύης και Καταστατικό της Ρώμης για την ίδρυση του Διεθνούς Ποινικού Δικαστηρίου). Το ίδρυμα Ir David αποτελεί τον ιδιοκτήτη πολυάριθμων κτιρίων στην περιοχή τα οποία ενίοτε καταλαμβάνει με τη βία με σκοπό την εγκατάσταση σε αυτά Ισραηλινών εποίκων. Στα τέλη Σεπτεμβρίου 2014 η εισβολή εποίκων σε 23 κατοικίες στη Σιλουάν και η συνακόλουθη έξωση των νόμιμων ενοίκων τους οδήγησε σε πολυήμερες συγκρούσεις των Παλαιστινίων της περιοχής με τον ισραηλινό στρατό και τους εποίκους. Επιπροσθέτως, την ίδια στιγμή που στους Παλαιστίνιους δεν χορηγούνται οικοδομικές άδειες ούτε καν για προσθήκη ορόφου ή επισκευές, πόσο μάλλον για ανέγερση καινούριου κτιρίου, και ενώ μάλιστα οι κατοικίες τους κινδυνεύουν ανά πάσα στιγμή από αυθαίρετες, εξωδικαστικές κατεδαφίσεις, το ίδρυμα Ir David έχει κατασκευάσει και νέα κτίσματα για τις στεγαστικές ανάγκες των Ισραηλινών εποίκων σε μια προσπάθεια να μεταβάλλει βαθμιαία τον δημογραφικό χαρακτήρα της περιοχής.
Ο καθηγητής αρχαιολογίας στο Πανεπιστήμιο του Τελ Αβίβ Rafi Greenberg το έχει διατυπώσει με σαφήνεια: «Το Ισραήλ χρησιμοποιεί την αρχαιολογία ως ένα από τα όπλα του σε αυτόν τον πόλεμο για τη γη προκειμένου να επεκτείνει την εβραϊκή παρουσία στην Ιερουσαλήμ, ιδιαίτερα στη Σιλουάν».
Όλα τα παραπάνω καταδεικνύουν ότι το ισραηλινό κράτος, με εργαλείο τα αρχαιολογικά ευρήματα στη Σιλουάν και παρά τη διαφωνία των ειδικών όσον αφορά τη χρονολόγηση και την ερμηνεία ορισμένων από αυτά, επιδιώκει:
1) την προβολή της Ιερουσαλήμ ως “αιώνιας [και αδιαίρετης] πρωτεύουσας” του εβραϊκού λαού, παραγνωρίζοντας το πάγιο αίτημα των Παλαιστινίων αλλά και μεγάλου μέρους της παγκόσμιας κοινότητας για αναγνώριση της Ανατολικής Ιερουσαλήμ ως πρωτεύουσας του μελλοντικού Παλαιστινιακού κράτους,
2) την ηθική και πολιτική νομιμοποίηση της ισραηλινής εποικιστικής δραστηριότητας στην περιοχή αλλά και ευρύτερα στη Δυτική Όχθη που συνδυάζεται με το σταδιακό εκτοπισμό των Παλαιστινίων από τα πατρογονικά τους εδάφη,
3) την υποβάθμιση των εγκλημάτων που διαπράττονται από τους εποίκους σε βάρος των Παλαιστινίων όχι μόνο στη Σιλουάν αλλά σε όλη την κατεχόμενη Δυτική Όχθη με την αναμφισβήτητη συνενοχή του ισραηλινού στρατού (θανάσιμες επιθέσεις και τραυματισμοί, καταστροφές ή κατασχέσεις περιουσιών, καταστροφές υποδομών κλπ).
Ολοκληρώνοντας, παραθέτουμε τoν ιδιαίτερα γλαφυρό σχολιασμό του Yonathan Mizrahi, αρχαιολόγου και συνιδρυτή της οργάνωσης Emek Shaveh που εξετάζει τη συμβολή της αρχαιολογίας στην ασκούμενη ισραηλινή πολιτική: «Ακόμη κι αν βρίσκαμε μια εβραϊκή επιγραφή “Καλώς ήρθατε στο ανάκτορο του βασιλιά Δαβίδ” αυτό δεν θα δικαιολογούσε τις πολιτικές που ακολουθούνται. Οι κάτοικοι της Σιλουάν και οι πρόγονοί τους ζουν εδώ για εκατοντάδες χρόνια και τα δικαιώματά τους δεν μπορούν να αγνοηθούν. Κάθε φορά που ένα χριστιανικό εύρημα έρχεται στο φως στο Ισραήλ θα έπρεπε ο χώρος να αποδοθεί στο Βατικανό και οι Ισραηλινοί κάτοικοι να εκδιωχθούν;»
Νικολέττα Κίτσου
Πηγές: Al Jazeera, MEMO, ISN Eth Zurich , Jonathan Cook, Electronic Intifada, Maan, MEMO, B’Tselem, Savage Minds, Emek Shaveh
αναδημοσίευση από /intifadagr.wordpress Περισσότερα...
Ανασκαφή δίπλα στο θεματικό πάρκο εβραϊκής ιστορίας Πόλη του Δαβίδ, στην παλαιστινιακή
γειτονιά Σιλουάν, στην κατεχόμενη Ανατολική Ιερουσαλήμ (AFP/Hazem Bader)
Η αρχαιολογία είναι η επιστήμη που έχει ως αντικείμενο τον εντοπισμό, την καταγραφή και τη μελέτη των υλικών καταλοίπων του απώτερου ή πιο πρόσφατου παρελθόντος με σκοπό την κατανόηση και την ερμηνεία των κοινωνικών, πολιτικών και οικονομικών δομών των προγενέστερων πολιτισμών. Η πολιτική και ιδεολογική εκμετάλλευση των αρχαιολογικών ερευνών και πορισμάτων αποτελεί φαινόμενο κοινό σε όλα τα μήκη και τα πλάτη της γης. Είτε για ψηφοθηρικούς λόγους, είτε για τον αποπροσανατολισμό των πολιτών από τα υπαρκτά τους προβλήματα, είτε για την προώθηση εθνικιστικών τάσεων, είτε ακόμη για την ενίσχυση της διπλωματικής θέσης μιας χώρας στο γεωπολιτικό της περιβάλλον, η πολιτική χρήση της αρχαιολογίας διαστρεβλώνει τη λειτουργία της, παραβιάζει το σκοπό της και την υποβιβάζει σε εργαλείο χειραγώγησης των λαών. Το τρίτο θύμα σε αυτή τη διαδικασία, μετά την αρχαιολογική επιστήμη και τους λαούς, είναι συχνά η ίδια η ιστορική αλήθεια.
Στην υπό ισραηλινή κατοχή Παλαιστίνη η πολιτική χρήση της αρχαιολογίας εκδηλώνεται με ποικίλους τρόπους, από τη στυγνή καταστροφή ισλαμικών -και όχι μόνο- μνημείων μέχρι τη σφοδρή εναντίωση από την πλευρά του Ισραήλ στην ένταξη της Παλαιστίνης στην UNESCO καθώς αυτή θα έθετε τον πολιτιστικό της πλούτο υπό την προστασία του Οργανισμού, εκτός του ότι πιθανώς συνιστά ένα πρώτο βήμα για την αναγνώρισή της ως ανεξάρτητου κράτους. Θυμίζουμε στο σημείο αυτό ότι στις 31 Οκτωβρίου 2011 η Γενική Συνέλευση της UNESCO ενέκρινε την ένταξη της Παλαιστίνης ως πλήρους μέλους στον Οργανισμό με 107 ψήφους υπέρ, 14 κατά (μεταξύ των οποίων Ισραήλ και ΗΠΑ) και 52 αποχές.
Από την πρώτη κιόλας μέρα της ίδρυσής του το ισραηλινό κράτος επεδίωξε να μετατρέψει την αρχαιολογία σε μέσο επιβεβαίωσης της ίδιας της ύπαρξής του. Και αυτό επειδή, όπως χαρακτηριστικά έχει πει ο καθηγητής αρχαιολογίας στο Πανεπιστήμιο του Τελ Αβίβ Israel Finkelstein «υπήρχε από την αρχή η ανάγκη να δοθεί κάτι στους [Εβραίους] μετανάστες, σε αυτό το ετερόκλητο μείγμα… κάτι να τους συνδέσει με τη γη, με την ιστορία, με κάποιου είδους κληρονομιά».
Το θέμα είναι ανεξάντλητο. Στο παρόν κείμενο θα περιοριστούμε σε μία συνοπτική παρουσίαση της μεθόδου με την οποία τα ανασκαφικά ευρήματα από τη Σιλουάν της Ανατολικής Ιερουσαλήμ, την πιο εκτεταμένα ανεσκαμμένη περιοχή όλης της ιστορικής Παλαιστίνης, χρησιμοποιούνται για τη δικαιολόγηση και την επέκταση του ισραηλινού εποικισμού και τη συνακόλουθη εκδίωξη των Παλαιστινίων κατοίκων της.
Σύμφωνα με στοιχεία του 2014 στη Σιλουάν, που εκτείνεται στα νοτιοανατολικά της Παλιάς Πόλης της Ιερουσαλήμ, κατοικούν σχεδόν 50.000 Παλαιστίνιοι καθώς και 90 οικογένειες Ισραηλινών εποίκων (500 άτομα συνολικά) που άρχισαν να εγκαθίστανται εκεί από τη δεκαετία του ’90. Οι αρχαιολογικές έρευνες που διεξάγονται εδώ και αρκετά χρόνια στην περιοχή έχουν φέρει στο φως ευρήματα που χρονολογούνται από την Εποχή του Χαλκού μέχρι τη Ρωμαϊκή. Το 2005 η αρχαιολόγος Eliat Mazar ανακάλυψε τμήματα λιθόκτιστων τοίχων τους οποίους τοποθέτησε χρονικά στον 10ο αι π.Χ. και για τους οποίους διατύπωσε την άποψη ότι ανήκουν σε κτίριο που ταυτίζεται με το ανάκτορο του βασιλιά Δαβίδ. Ωστόσο, πολλοί συνάδελφοι της Mazar, ανάμεσά τους και ο καθηγητής Israel Finkelstein, διαφώνησαν ευθέως τόσο με τη χρονολόγηση όσο και με την ερμηνεία της, υποστηρίζοντας ότι οι σωζόμενοι τοίχοι ανήκουν σε περισσότερα από ένα κτίρια και χρονολογούνται εν μέρει σε πολύ νεώτερη εποχή, στον 2ο-1ο αι π.Χ. (ελληνιστικά χρόνια).
Ο καθηγητής Ίσραελ Φίνκελσταϊν
Ο Finkelstein δήλωσε χαρακτηριστικά: «Η Βίβλος και όχι η αρχαιολογία κυριαρχούν σε αυτήν την ανασκαφή. Αν η Mazar δεν ερμήνευε κυριολεκτικά το βιβλικό κείμενο ποτέ δεν θα χρονολογούσε τα ευρήματά της στον 10ο αι π.Χ». Το 2010, η Mazar ανακοίνωσε την ανακάλυψη στη Σιλουάν και τμήματος αρχαίων οχυρώσεων που επίσης χρονολόγησε στον 10ο αι π.Χ. Και πάλι τα συμπεράσματά της θεωρήθηκαν βιαστικά και αρκετά προβληματικά από άλλους ειδικούς όπως ο Aren Maeir, καθηγητής αρχαιολογίας του Πανεπιστημίου Bar Ilan, που μίλησε για «έλλειψη αποδείξεων» και θεώρησε εντελώς αβάσιμη την άποψη που διατύπωσε η ανασκαφέας σύμφωνα με την οποία η οχύρωση αυτή «αποτελεί το πιο σημαντικό κτίσμα που έχουμε από τα χρόνια του Πρώτου Ναού του Ισραήλ… σημαίνει ότι εκείνη την εποχή κυριαρχούσε στην Ιερουσαλήμ ένα καθεστώς ικανό να υλοποιήσει ένα τέτοιο έργο».
Οι ανασκαφές στη Σιλουάν διεξάγονται υπό την επίβλεψη του Υπουργείου Πολιτισμού του Ισραήλ με εν μέρει χρηματοδότηση από το 1997 και μετά από το ίδρυμα Ir David που, όπως μας ενημερώνει στην ιστοσελίδα του, «είναι αφοσιωμένο στη διατήρηση και ανάπτυξη της βιβλικής Πόλης του Δαβίδ». Το ίδρυμα αυτό αποτελεί και τον φορέα διαχείρισης του αρχαιολογικού χώρου. Στις οργανωμένες ξεναγήσεις που παρέχει στους περίπου 400.000 επισκέπτες το χρόνο είναι εμφανέστατη η εκμετάλλευση των ευρημάτων για την προώθηση της ισραηλινής πολιτικής ατζέντας. «Για 2.000 χρόνια η πόλη πέρασε από διάφορα χέρια. Αλλά ο Εβραϊκός λαός ποτέ δεν ξέχασε την αιώνια πρωτεύουσά του…3.000 χρόνια μετά τον βασιλιά Δαβίδ επιστρέψαμε στο λόφο όπου όλα ξεκίνησαν» θα ακούσει κανείς στο βίντεο διάρκειας λίγων λεπτών που προβάλλεται. Καμία αναφορά δεν γίνεται κατά την ξενάγηση στην παλαιστινιακή ιστορία της Σιλουάν και της Ανατολικής Ιερουσαλήμ γενικότερα, οι χιλιάδες Παλαιστίνιοι κάτοικοί της παραμένουν αόρατοι για τους επισκέπτες και όλη η προσοχή στρέφεται γύρω από τα ευρήματα που το ισραηλινό κράτος θέλει να παρουσιάσει ως τον συνδετικό κρίκο μεταξύ του αρχαίου ιουδαϊκού βασιλείου και της σύγχρονης εβραϊκής παρουσίας στην περιοχή. Μόνο που μεταξύ αυτών των δύο “κρίκων” μεσολαβούν πολλοί αιώνες ιστορικού βίου που για τους διοργανωτές των ξεναγήσεων και το ίδιο το ισραηλινό κράτος απλώς δεν υπάρχουν! Ακόμη και τα σπουδαία ευρήματα της Ρωμαϊκής περιόδου (δημόσια κτίρια, υποδομές ύδρευσης, ιδιωτικές κατοικίες και επαύλεις, οδοί) υποβαθμίζονται σε μεγάλο βαθμό
Το ίδρυμα Ir David έχει επίσης διαδραματίσει σημαντικό ρόλο στην παρουσία εποίκων στη Σιλουάν, συμβάλλοντας στην επίσημη ισραηλινή εποικιστική πολιτική, κατά παράβαση του Διεθνούς Δικαίου που απαγορεύει σε κατοχικές δυνάμεις τη μεταφορά δικού τους άμαχου πληθυσμού σε κατεχόμενα από αυτές εδάφη και κατατάσσει τον εποικισμό στα εγκλήματα πολέμου (βλ. ενδεικτικά 4η Συνθήκη της Γενεύης και Καταστατικό της Ρώμης για την ίδρυση του Διεθνούς Ποινικού Δικαστηρίου). Το ίδρυμα Ir David αποτελεί τον ιδιοκτήτη πολυάριθμων κτιρίων στην περιοχή τα οποία ενίοτε καταλαμβάνει με τη βία με σκοπό την εγκατάσταση σε αυτά Ισραηλινών εποίκων. Στα τέλη Σεπτεμβρίου 2014 η εισβολή εποίκων σε 23 κατοικίες στη Σιλουάν και η συνακόλουθη έξωση των νόμιμων ενοίκων τους οδήγησε σε πολυήμερες συγκρούσεις των Παλαιστινίων της περιοχής με τον ισραηλινό στρατό και τους εποίκους. Επιπροσθέτως, την ίδια στιγμή που στους Παλαιστίνιους δεν χορηγούνται οικοδομικές άδειες ούτε καν για προσθήκη ορόφου ή επισκευές, πόσο μάλλον για ανέγερση καινούριου κτιρίου, και ενώ μάλιστα οι κατοικίες τους κινδυνεύουν ανά πάσα στιγμή από αυθαίρετες, εξωδικαστικές κατεδαφίσεις, το ίδρυμα Ir David έχει κατασκευάσει και νέα κτίσματα για τις στεγαστικές ανάγκες των Ισραηλινών εποίκων σε μια προσπάθεια να μεταβάλλει βαθμιαία τον δημογραφικό χαρακτήρα της περιοχής.
Ο καθηγητής αρχαιολογίας στο Πανεπιστήμιο του Τελ Αβίβ Rafi Greenberg το έχει διατυπώσει με σαφήνεια: «Το Ισραήλ χρησιμοποιεί την αρχαιολογία ως ένα από τα όπλα του σε αυτόν τον πόλεμο για τη γη προκειμένου να επεκτείνει την εβραϊκή παρουσία στην Ιερουσαλήμ, ιδιαίτερα στη Σιλουάν».
Όλα τα παραπάνω καταδεικνύουν ότι το ισραηλινό κράτος, με εργαλείο τα αρχαιολογικά ευρήματα στη Σιλουάν και παρά τη διαφωνία των ειδικών όσον αφορά τη χρονολόγηση και την ερμηνεία ορισμένων από αυτά, επιδιώκει:
1) την προβολή της Ιερουσαλήμ ως “αιώνιας [και αδιαίρετης] πρωτεύουσας” του εβραϊκού λαού, παραγνωρίζοντας το πάγιο αίτημα των Παλαιστινίων αλλά και μεγάλου μέρους της παγκόσμιας κοινότητας για αναγνώριση της Ανατολικής Ιερουσαλήμ ως πρωτεύουσας του μελλοντικού Παλαιστινιακού κράτους,
2) την ηθική και πολιτική νομιμοποίηση της ισραηλινής εποικιστικής δραστηριότητας στην περιοχή αλλά και ευρύτερα στη Δυτική Όχθη που συνδυάζεται με το σταδιακό εκτοπισμό των Παλαιστινίων από τα πατρογονικά τους εδάφη,
3) την υποβάθμιση των εγκλημάτων που διαπράττονται από τους εποίκους σε βάρος των Παλαιστινίων όχι μόνο στη Σιλουάν αλλά σε όλη την κατεχόμενη Δυτική Όχθη με την αναμφισβήτητη συνενοχή του ισραηλινού στρατού (θανάσιμες επιθέσεις και τραυματισμοί, καταστροφές ή κατασχέσεις περιουσιών, καταστροφές υποδομών κλπ).
Yonathan Mizrahi
Ολοκληρώνοντας, παραθέτουμε τoν ιδιαίτερα γλαφυρό σχολιασμό του Yonathan Mizrahi, αρχαιολόγου και συνιδρυτή της οργάνωσης Emek Shaveh που εξετάζει τη συμβολή της αρχαιολογίας στην ασκούμενη ισραηλινή πολιτική: «Ακόμη κι αν βρίσκαμε μια εβραϊκή επιγραφή “Καλώς ήρθατε στο ανάκτορο του βασιλιά Δαβίδ” αυτό δεν θα δικαιολογούσε τις πολιτικές που ακολουθούνται. Οι κάτοικοι της Σιλουάν και οι πρόγονοί τους ζουν εδώ για εκατοντάδες χρόνια και τα δικαιώματά τους δεν μπορούν να αγνοηθούν. Κάθε φορά που ένα χριστιανικό εύρημα έρχεται στο φως στο Ισραήλ θα έπρεπε ο χώρος να αποδοθεί στο Βατικανό και οι Ισραηλινοί κάτοικοι να εκδιωχθούν;»
Νικολέττα Κίτσου
Πηγές: Al Jazeera, MEMO, ISN Eth Zurich , Jonathan Cook, Electronic Intifada, Maan, MEMO, B’Tselem, Savage Minds, Emek Shaveh
αναδημοσίευση από /intifadagr.wordpress Περισσότερα...
Τα αποθέματα φυσικού αερίου στη Μεσόγειο Θάλασσα έχουν παίξει πολύ σημαντικό ρόλο στην πολιτική. Συνεπώς, είναι εύκολο να καταλάβει κανείς γιατί συνεχίζουν να τραβούν τηνπροσοχή των μέσων ενημέρωσης. Όμως, παραδόξως, ελάχιστοι αναφέρουν τη Γάζα μέσα σε αυτό το πλαίσιο.
Αλλά γιατί να το κάνουν; Η Γάζα είναι μια μικρή, πυκνοκατοικημένη παράκτια λωρίδα απομονωμένη γεωγραφικά, όσο και οικονομικά, από την υπόλοιπη κατεχόμενη Παλαιστίνη. Εδώ, η ισραηλινή πολιορκία δημιουργεί συνεχείς ελλείψεις τροφίμων και καυσίμων. Ο πληθυσμός της Γάζας υποφέρει από τις καθημερινές διακοπές ρεύματος, που μερικές φορές διαρκούν μέχρι και 18 ώρες. Από το 2011, η μεγαλύτερη ποσότητα φυσικού αερίου στη Γάζα εισάγεται, με υψηλή τιμή, από την Αίγυπτο μέσω της διέλευσης των συνόρων της Ράφα. Αυτό είναι ένα τεράστιο βάρος για μια ήδη ταλαιπωρημένη οικονομία που διατηρείται στη ζωή με ξένη υποστήριξη. Περισσότερα...
21 07.2013
Θυμάται κανείς τη Γάζα;
της Eva Barlett.
(Photo by Emad Badwan).
Εν μέσω των αγώνων και των εξελίξεων στην Αίγυπτο, η Γάζα έχει πάλι ξεχαστεί.
Τα γεγονότα στην Αίγυπτο οδήγησαν αρχικά σε εικασίες, ότι το πέρασμα της Ράφα θα έκλεινε, οι οποίες σήμερα έγιναν πραγματικότητα.
To πρακτορείο Ma'an αναφέρει ότι τα σύνορα (η μόνη διάβαση που δεν ελέγχεται άμεσα από τους Σιωνιστές, έμμεσα ναι) έκλεισαν για «λόγους ασφάλειας» εξαιτίας των αναταραχών στη χερσόνησο του Σινά.
Το Press TV αναφέρει ότι «περίπου 800 Παλαιστίνιοι συνήθως πηγαινοέρχονται στην Αίγυπτο , μέσω της διέλευσης της Ράφα, το μοναδικό πέρασμα που οδηγεί στον υπόλοιπο κόσμο για τους περισσότερους κατοίκους της Γάζας.»
Eπομένως, οι Παλαιστίνιοι στη Γάζα δεν βρίσκονται μόνο κάτω από έναν 7χρονο αποκλεισμό (και πάνω από μια δεκαετία με όλο και πιο συνεχείς και σφιχτούς περιορισμούς) αλλά είναι για άλλη μια φορά «κλειδωμένοι μέσα» και («κλειδωμένοι έξω» όσοι έτυχαν να βρίσκονται εκτός της Λωρίδας της Γάζας) στη μικρή αλλά πολυπληθή Λωρίδα της Γάζας, χωρίς να ξέρουν πότε θα ανοίξει ξανά η φυλακή τους.
«Το πιο δύσκολο πράγμα στη Γάζα, είναι πως πρέπει να περιμένουμε για τα πάντα.Κάθε στιγμή είμαστε σε αναμονή, πρέπει να είμαστε υπομονετικοί, χωρίς υπομονή δεν υπάρχει ελπίδα. Πρέπει να περιμένουμε να επανέλθει το ρεύμα. Πρέπει να περιμένουμε να ανοίξει κάποιο πέρασμα. Πρέπει να περιμένουμε να πάρουμε το μισθό μας (αν βέβαια έχει κάποιος δουλειά, με το 34 τοις εκατό του πληθυσμού της Γάζας να βρίσκεται στην ανεργία) . Θα πρέπει να περιμένουμε για να μοιραστούμε κάποιο ταξί, επειδή υπάρχει σοβαρή έλλειψη καυσίμων. Για κάθε τι, πρέπει να περιμένεις, να περιμένεις, να περιμένεις…»
Τα λίγα πράγματα που αναφέρονται στο άρθρο είναι μερικές μόνο από τις καθημερινές απογοητεύσεις, αυτά που μπορεί να σε τρελάνουν, να σε κάνουν να ασφυκτιάς, να σε θλίβουν, κάθε μέρα.
Εκτός απ’ αυτά όμως υπάρχει η έλλειψη του φυσικού αερίου και των καυσίμων, η διαλυμένη οικονομία , οι ασθενείς που περιμένουν για επεμβάσεις και για φάρμακα …
Το Παλαιστινιακό Κέντρο Πληροφοριών αναφέρει ότι «η κρίση των καυσίμων στη Γάζα θα οδηγήσει σε μια επικείμενη ανθρωπιστική και περιβαλλοντική καταστροφή, καθώς έχουν αρχίσει να ακρωτηριάζονται οι ζωτικοί τομείς της Λωρίδας της Γάζας». Και, ότι «190 πηγάδια υδρεύσεως που εφοδιάζουν 1,7 εκατομμύρια πολίτες και 4 σταθμοί επεξεργασίας λυμάτων θα σταματήσουν να λειτουργούν», που σημαίνει ότι περισσότερα λύματα θα πηγαίνουν στη θάλασσα της Γάζας (αυτός είναι πραγματικά ο μόνος τρόπος για να το θέσω. Πριν λίγο καιρό που έψαξα να μάθω για το θέμα , τα λύματα διοχετεύονταν στη θάλασσα με ρυθμό 90 εκατομμύρια λίτρα ανά ημέρα. Με έναν αυξανόμενο πληθυσμό και με τις αυξανόμενες διακοπές ρεύματος, μπορώ μόνο να φανταστώ πόσο υψηλότερος θα είναι ο αριθμός τώρα.)
Το άρθρο αναφέρει, επίσης, τις επιπτώσεις της κρίσης των καυσίμων για τη συλλογή των αποβλήτων, η οποία ακόμη και χωρίς την έλλειψη καυσίμων βρίσκεται ήδη σε κρίση.
Οι Παλαιστίνιοι αλιείς περιμένουν να σταματήσει το ναυτικό των σιωνιστών να τους επιτίθεται και να σταματήσει να τους απαγάγει. Περιμένουν μάταια για οποιαδήποτε κυβέρνηση ή δήθεν ισχυρό σώμα (πότε τα Ηνωμένα Έθνη χρησιμοποιούν τη δύναμή τους; Όταν το ΝΑΤΟ και η Δύση επιθυμούν μια… Λιβύη) να παρέμβει πραγματικά και να σταματήσει την σιωνιστική πειρατεία στα παλαιστινιακά ύδατα.
Σε μια πρόσφατη διαμαρτυρία ενάντια στην πολιορκία, ο Abu Zakariya Baker, ένας υπάλληλος στην Αγροτική Επιτροπή Εργασίας, είπε ότι «έχει υπάρξει μια δραματική αύξηση του αριθμού των συλλήψεων και των επιθέσεων κατά των ψαράδων από την επίθεση του Ισραήλ στη Γάζα τον περασμένο Νοέμβριο», και ότι μόνο πέρυσι «πάνω από 50 αλιείς συνελήφθησαν και έντεκα αλιευτικά σκάφη καταστράφηκαν» όπως αναφέρει το Ma'an .
Πριν από λίγες εβδομάδες, ο Richard Falk, ο Ειδικός Εισηγητής του ΟΗΕ για την Παλαιστίνη, καταδίκασε εκ νέου, για άλλη μια φορά, τον συνεχιζόμενο ισραηλινό αποκλεισμό και την συλλογική τιμωρία της Γάζας.
Οι συνηθισμένες στατιστικές :
-Πάνω από το 80% των 1,7 εκατομμυρίων κατοίκων της Γάζας, εξαρτώνται από την επισιτιστική βοήθεια (η οποία από μόνη της είναι σκανδαλωδώς ανεπαρκής και η οποία περιλαμβάνει μόνο αλεύρι, λάδι, ζάχαρη και ίσως φακές … καθόλου φρούτα ή λαχανικά, δεν είναι λοιπόν περίεργο ότι ο υποσιτισμός και η αναιμία είναι ανεξέλεγκτα στη Γάζα).
-Πάνω από το 90% του νερού της Γάζας είναι ακατάλληλο για πόση (το 95%, σύμφωνα με τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας).
-Οι διακοπές ρεύματος διαρκούν πάνω από 12 ώρες καθημερινά.
-Οι ψαράδες και οι αγρότες παρενοχλούνται και πυροβολούνται από τον ισραηλινό στρατό.
-Επικρατούν αυστηροί περιορισμοί στις εξαγωγές .
-Άρνηση εξόδου για τους ασθενείς που αναζητούν θεραπεία σε νοσοκομεία έξω από τη Γάζα
Και τώρα, μαθαίνουμε ότι αιγυπτιακές μπουλντόζες καταστρέφουν τις σήραγγες της Γάζας, σήραγγες που έχουν εμποδίσει σε μεγάλο βαθμό τη Γάζα από το να καταρρεύσει εντελώς. Η Middle East Monitor αναφέρει ότι μπουλντόζες, συνοδευόμενες από στρατιωτικά οχήματα, άρχισαν χθες να καταστρέφουν τα τούνελ.
Δεν είναι έκπληξη το γεγονός ότι, σύμφωνα με την Al Monitor, έχουν αυξηθεί οι αυτοκτονίες στη Γάζα.
Και αναφερόμενη στο θέμα αυτό, να σημειώσω πως αν όσοι ζουν εκτός της Παλαιστίνης υπόκειντο στο ένα κλάσμα των δυστυχιών που επιβάλλονται στη Γάζα, οι αυτοκτονίες θα ήταν πολύ περισσότερες. Οι Παλαιστίνιοι είναι από τους πιο ανθεκτικούς ανθρώπους που έχω γνωρίσει.
Και με όλες τις νέες και τις παλιές εξελίξεις, συνεχίζεται αθόρυβα η δολοφονία ενός πληθυσμού, οι ισραηλινές μπουλντόζες εξακολουθούν να πλήττουν τα χερσαία σύνορα στη Γάζα, και το Occupied Palestine καταγράφει την 204η ισραηλινή παραβίαση της συμφωνίας κατάπαυσης του πυρός που επιτεύχθηκε το Νοέμβριο του 2012.
Λατρεύω τους κάκτους στη Γάζα, αλλά… αρκετά αγκάθια έχουν ήδη. Είναι αρκετά αυτά που έχουν υπομείνει (uspoored) οι Παλαιστίνιοι εδώ και πολλά χρόνια (η έννοια του κάκτου και της υπομονής εκφράζεται στην γλώσσα τους με την ίδια λέξη).
In Gaza.
Περισσότερα...
ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ
- 29 Ιουν 2015, 12:36 Το Ισραήλ για άλλη μια φορά διαπράττει κρατική πειρατεία στη Μεσόγειο
- 28 Ιουν 2015, 23:24 Στόλος της Ελευθερίας ΙΙΙ: 47 συμμετέχοντες σε τέσσερα σκάφη πλέουν προς τη Γάζα
- 27 Ιουν 2015, 10:06 O Στόλος της Ελευθερίας III άνοιξε πανιά: #NextPortGaza
PHOTO GALLERY
- 09 Μαϊ 2015, 15:16 Ξανασαλπάρουμε
- 21 Οκτ 2012, 12:29 Φωτογραφίες από το πλήρωμα του Estelle λίγο πριν την επίθεση
ΨΗΦΙΣΜΑΤΑ ΥΠΟΣΤΗΡΙΞΗΣ
- 30 Νοε 2012, 15:11 Ψήφισμα του 31ου Συνέδριου του Εργατικού Κέντρου Θεσσαλονίκης
- 20 Οκτ 2012, 14:40 Μήνυμα στήριξης από την Κίνηση Πολιτών "Άρδην"
- 11 Οκτ 2012, 13:29 Ψήφισμα Εργατοϋπαλληλικού Κέντρου Βόλου